وايسا دنيا وايسا دنيا .

وايسا دنيا

كاشت نهال انجير

كاشت نهال انجير

درخت انجير از جمله زيباترين و خارق العاده ترين درختان ميوه به شمار مي رود كه شما مي توانيد علاوه بر برداشت انجير هاي خوشمزه و پر خاصيت از آن، به عنوان درخت زينتي در حياط خانه تان به كاشت و پرورش آن اقدام كنيد. اگر شما نيز در فكرتان خريد نهال ميوه و كاشت آن را مي پرورانيد و دوست داريد كم و كاستي از جانب شما براي توليد محصول با كيفيت و زياد صورت نگيرد، جهت آگاهي كامل از كاشت نهال انجير، شرايط كاشت نهال و زمان كاشت و… تا انتهاي مقاله با ما همراه باشيد.

ارتفاع درخت انجير از ? تا ?? متر متغيير مي باشد و بستگي به شرايط محيط كاشت آن دارد؛ تا كنون ??? گونه از انجير شناسايي شده و ميوه هاي رسيده از درخت در رنگ هاي سبز، زرد، بنفش و قهوه اي چيده مي شوند و به صورت ميوه يا بعدا پس از گذراندن مراحل خشك كردن به شكل خشكبار و با طعم هاي بي نظير مورد استفاده قرار مي گيرند.

برگ هاي درخت انجير پهن و منشعب بوده و شيرابه شيري رنگ با مزه تند و سوزان از آن در جريان است. اكنون در ادامه مطالب به نكات لازم در كاشت نهال انجير توجه شما را جلب مي كنم.

براي تكثير درخت انجير روش هاي مختلفي وجود دارد. اين روش ها در دو گروه تكثير جنسي و غير جنسي قرار ميگيرند. تكثير جنسي، زماني مورد استفاده قرار ميگيرد، كه شما دانه هاي درشتي از ميوه انجير به دست آورده باشيد. به گونه اي كه اين دانه ها زير دندان شما مشخص باشند. تكثير غيرجنسي هم به روش هاي مختلفي مانند پيوند، خواباندن شاخه، پاجوش و قلمه زدن تقسيم مي گردد. رايج ترين روش براي تكثير درخت انجير قلمه زدن است.

https://alphanahal.ir/fig-seedling/

انواع روش كاشت درخت انجير:

به‌صورت كلي، دو روش براي تكثير و كاشت درخت انجير، وجود دارد:

روش جنسي

روش غيرجنسي

از روش جنسي زماني مي‌توانيد استفاده كنيد كه دانه‌هاي داخل ميوه به حدي بزرگ باشند كه زير دندان مشخص شوند. در اين صورت مي‌توانيد با كاشت دانه‌ها، اقدام به كاشت و پرورش Fig tree،  نماييد. روش غيرجنسي نيز به سه روش پيوند، خواباندن شانه، پاجوش و قلمه زدن انجام مي‌شود. در ادامه اين روش‌ها را بررسي مي‌كنيم.

 

 كاشت درخت انجير به روش قلمه زدن:

قلمه زدن به دو روش مستقيم و كاشت نهال خزانه‌اي انجام مي‌شود. در روش مستقيم، شما بايد حفره‌اي به عمق يك و نيم متر و پهناي هفتاد سانتي‌متر ايجاد كرده و قلمه را در آن بكاريد. دقت كنيد كه قلمه انتخاب شده بايد ضخامتي حدود سه سانتي‌متر داشته باشد و قد آن نيز حدوداً هفتاد سانتي‌متر باشد. حفره‌هايي كه براي كاشت ايجاد مي‌كنيد بايد حدوداً ?0 متر از يكديگر فاصله داشته باشند تا مانع رشد يكديگر نشوند.

در روش قلمه زدن خزانه‌اي، قلمه‌هاي ?0 الي ?0 سانتي‌متري از درختان ? تا ? ساله جدا شده و به همان روش قلمه مستقيم كاشته مي‌شوند. حدود يك‌سال بعد، بهترين نهال‌ها را انتخاب كرده و آن‌ها را به مكان اصلي منتقل كنيد.

در نحوه كاشت مستقيم قلمه، ابتدا چاله هايي به عمق ? تا ?. ? متر و طول و عرض حدود ?? سانتيمتر تا يك متر حفره شده و در اسفند ماه تا ابتداي فروردين ماه، قلمه هاي ? يا ? ساله و يا مسن تر كه ?? تا ?? سانتيمتر طول و ? تا ? سانتيمتر قطر دارند، تهيه شده و كاشته مي شوند. مسافت ها بين چاله ها بسته به قدرت نهايي درختان حاصله از ? تا ?? متر متغيير است.

كاشت نهال انجير با روش پاجوش:

اين روش كاشت درخت انجير؛ در زمستان بهتر جواب مي‌دهد. پس از رسيدن زمان مناسب، پاجوش‌ها را در حفره‌هايي كه از قبل آماده كرده‌ايد بكاريد. براي كاشت بايد يك حفره دو متري ايجاد كرده، سپس يك و نيم متر از آن را با خاك پر كرده و شاخه را در آن بكاريد. اين كار به نهال انجير، كمك مي‌كند تا به‌سادگي ريشه‌هاي خود را در خاك ساكن كند.

درخت انجير معمولا زياد پاجوش مي‌دهند، بنابراين ميتوان از آنها در ازدياد درخت استفاده كرد. پاجوش‌ها را در بهمن و يا اسفند ماه در گودال‌هاي حفر شده قرار مي دهند، و اطراف آن را خاك مي‌ريزند. در اين روش تعدادي از شاخه‌ها را حذف كرده و فقط ? تا ? شاخه باقي مي‌گذارند. در مناطقي كه كشت انجير به صورت آبي مي‌باشد، ابتدا گودالي به عمق ? متر حفر كرده و ?.? متر آن را با خاك پر مي‌كنند. سپس گودال را آب داده و نهال را داخل آن ميكارند.

خوب است بدانيد، ازدياد به‌وسيله قلمه به دليل مقاومت بهتر گياه حاصله در مقابل سرما، نسبت به پاجوش برتري دارد.

 كاشت درخت انجير به روش خواباندن شاخه:

اين روش، شبيه به پاجوش است با اين تفاوت كه شاخه از درخت جدا نمي‌شود و به همان شكل، خم شده و به زير خاك هدايت مي‌شود. با گذشت زمان، شاخه ريشه مي‌دهد و تبديل به درخت جديدي مي‌شود.

قلمه زدن درخت انجير چگونه صورت مي‌پذيرد؟

قبل از آموزش قلمه زدن درختان انجير، لازم است كه با قوانين انتخاب قلمه آشنا باشيد:

  • درخت مادري كه انتخاب مي‌كنيد بايد سالم، قوي و پربار باشد.
  • سرشاخه‌هاي 2 تا 3 ساله درخت را براي قلمه زدن انتخاب كنيد.
  • طول قلمه‌ها بايد حدود ?0 سانتي‌متر باشد.
  • قطر قلمه‌ها حداقل يك سانتي‌متر باشد.
  • قلمه‌هاي بخش انتهايي درخت انجير، بهتر از شاخه‌هاي وسطي و بالايي درخت هستند.

براي قلمه زدن و كاشت نهال انجير، شاخه را انتخاب كرده و با اندازه مناسب برش بزنيد. براي برش زدن حتماً از وسيله استفاده كنيد و شاخه را نشكنيد. شاخه‌هاي بريده‌شده را تا بهار سال آينده در دماي 0 تا ? درجه و رطوبت بالا نگهداري كنيد. در اين شرايط قلمه ريشه زده و آماده كاشت مي‌شود. پس از رسيدن بهار، قلمه‌ها را در جاي مناسب بكاريد و به آن رسيدگي كنيد. پس از گذشت يك سال، نهال آماده انتقال به‌جاي اصلي است.

كاشت زمان مناسب نهال انجير

يكي از مهم ترين نكات كاشت نهال آگاهي از زمان مناسب جهت كاشت نهال در دستيابي به رشد موثر آن محسوب مي شود. اوايل اسفند ماه و اولين نيمه فرودين ماه زمان بسيار خوبي است تا نسبت به كاشت نهال اقدام نماييد‌. در اين مواقع از سال نهال در دوره خواب قرار دارد و بارش باران بر عملكرد آن در آينده اثر بسيار مثبتي خواهد گذاشت.

شرايط مناسب كاشت و پرورش درخت انجير

كاشت درخت انجير مختص مناطق گرمسيري است. چون اين درخت در مناطق سرد امكان رشد و باروري چنداني ندارد. به همين خاطر بسياري از افراد پرورش درخت انجير را در محيط داخلي منزل امتحان مي كنند.

كاشت درخت انجير در گلدان امكان شباهت سازي براي رشد را فراهم مي كند. عده اي نيز كشت باغچه اي درخت انجير را ترجيح مي دهند اما در فصل زمستان پوشش مناسبي براي محافظت از سرما ايجاد مي كنند.

 درجه حرارت

درخت انجير مخصوص مناطق نيمه گرمسيري بوده و نيازمند زمستان ملايم و تابستان گرم است. اين درخت به همان اندازه كه در برابر گرما مقاوم است، در مقابل سرما مخصوصا در دوران جواني حساس ميباشد. بنابراين سرما يك عامل محدود كننده در كاشت اين درخت به حساب مي‌آيد. از لحاظ درجه حرارت، انجير در دماي حدود ?? تا ?? درجه به‌خوبي رشد مي‌كند. هرچند كاشت اين درخت در گستره وسيع‌ دمايي ميسر مي‌باشد، اما بايد بدانيد دماي بالاتر از ?? درجه كيفيت محصول را به طور محسوس كاهش مي‌دهد.

نور مورد نياز درخت انجير :

درخت انجير يك گياه نيمه گرمسيري است و در محيط پرنور كشت مي شود.اين درخت به تابش مستقيم نور خورشيد براي رشد و ثمر دهي نياز دارد.انجير زمستانهاي ملايم همراه با بارندگيهاي پراكنده و تابستانهاي گرم را بيشتر ترجيح مي دهد عليرغم اينكه انجير بومي نواحي نيمه بياباني است، درجه حرارتهاي پايين زمستان، بيشتر از گرماي بالاي تابستان كشت آن را محدود مي سازد، بطوري كه درختان انجير گرماي شديد را بدون خسارت جدي به كيفيت ميوه تحمل مي كند.انجير مانند هر گياه خزان دار نيمه گرمسيري كه به شرايط خشك آب و هوايي وابسته است تحت شرايط رطوبت نسبي پايين، تابش شديد نور خورشيد، درجه حرارت بالاي تابستانه (?? تا ?? درجه سانتيگراد در ماههاي تير و مرداد) و زمستانهاي ملايم به خوبي رشد مي كند. اگر پرورش درخت انجير را در محيط منزل و در گلدان انجام مي دهيد، اين گلدان را در محل مناسبي براي دريافت تابش روزانه قرار دهيد.

وضعيت بارندگي :

زماني كه ?.? سانت از خاك انجير خشك شده باشد، زمان آبياري است. آبياري درخت انجير بايد به طور منظم انجام شود. اين درخت براي رشد به آب كافي نياز دارد. اگر با زرد شدن برگ هاي درخت انجير مواجه شديد، بايد ميزان آب دهي را افزايش دهيد.

اگر اين درختان به شكل ديمي كاشت شده اند، بايد ??? تا ??? ميلي متر بارش را از فصل پاييز تا ابتداي فصل بهار دريافت كنند. رطوبت نسبي كمتر از ??% براي درختان انجير بهتر است. زيرا رطوبت نسبي بالا، شيوع و آلودگي به اكثر بيماريهاي قارچي و نيز شكاف خوردن ميوه كه در زمان رسيدن ميوه صورت ميگيرد را تشديد مي كند.

اگر بارندگي كاهش يابد، بهتر است كشت آبي را براي درخت انجير دنبال كنيد. در زمان لقاح درخت نبايد در معرض بارندگي باشد. چون محصول آن به شدت كم مي شود. ميوه انجير در بارندگي هاي كم و هواي خشك به شكل دم كوتاه و كوچك مي شود اما در هواي مرطوب به شكل بزرگ و دراز رويت مي گردد. اگر در محيط منزل اقدام به آبياري گلدان انجير مي كنيد، در هر بار آبياري ?.? ليتر براي آن در نظر بگيريد.

باد :

وزش باد يا بارندگي در طول انجام عمل بار دهي ممكن است با ايجاد اختلال در پرواز طبيعي زنبور انجير (Blostophaga) در انجام فعاليت گرده افشاني و تشكيل ميوه، وقفه و ممانعت ايجاد كند. با وجود اين، وزش نسيم ملايم در هنگام خشك شدن ميوه مناسب است. زيرا به رسيدن مطلوب ميوه ها كمك مي كند.

نياز سرمايي درخت انجير :

نياز سرمايي درختان انجير براي شكست ركود زمستاني از صفر تا مقدار كم گزارش شده است، سرماي مورد نياز براي شكستن استراحت انجير به قدري كم است كه چند هفته هواي خنك براي آن كافي است بطوري كه ??? تا ??? ساعت دماي كمتر از ? درجه سانتيگراد نياز سرمايي آن را بر طرف مي سازد.

وضعيت خاك :

خاك مناسب براي كاشت درخت انجير خاكي از شن نرم تا رس سخت را در بر مي گيرد اما در خاك هاي ليموني بهترين رشد و نمو را از خود نشان مي دهد. اين خاك از نظر اسيديته بايد بين ? تا ?.? باشد. مقاومت گياه انجير بالاست و در محيط هايي با خاك خشك و شور نيز كشت مي گردد.

آبياري:

هر چند درخت انجير قادر به رشد و توليد محصول در مناطق كم آب مي باشد اما كم آبي هميشه مانع اصلي بر رشد طبيعي آن به حساب مي آيد و ميزان بازده درخت را كاهش مي دهد؛ لذا آبياري فوري و زياد نهال انجير پس از كاشت به دليل تماس بهتر ريشه با آب و خاك جهت جذب مواد معدني براي شروع سريع تر رشد ضرورت دارد.

شايع‌ترين بيماري و آفات درخت انجير چه است:

پس از كاشت، درخت در بعضي شرايط ممكن است دچار آفت يا بيماري بشود. شايع‌ترين بيماري‌ها و آفات درخت انجير، عبارت‌اند از:

بيماري بلايت

بيماري سياهك

سفيدك سطحي

پوسيدگي طوقه و ريشه

پوسيدگي طوقه و ريشه

شپشك ستاره‌اي

كنه تارتن

مگس

مبارزه با آفات و بيماري هاي درخت انجير

مبارزه با آفات و بيماري‌ها نيز از اقدامات ضروري در كاشت و پرورش درخت انجير مي‌باشد.

مورچه اولين آفتي است كه در بحث مراقبت از انجير مطرح مي‌شود. مورچه به دو طريق، به باغات انجير خسارت وارد مي‌كند. اولين مورد در زمان گرده‌افشاني ميباشد، بدين صورت كه با شكار حشره پلاستوفاگا (عامل گرده‌افشاني)، باعث پائين آمدن ميزان گرده افشاني و در نهايت ريزش ميوه‌هاي تلقيح نشده مي‌شود.

مورد دوم نيز مربوط به زمان رسيدن و خشك شدن ميوه بوده، كه با تغذيه از ميوه‌هاي رسيده و خشك باعث كاهش كيفيت و كميت محصول مي‌شود. مبارزه با مورچه ها، معمولا به روش سنتي و با ريختن سم به دور تنه درخت و لانه مورچه انجام مي‌شود.

از ديگر آفات مهم انجير، شب‌پره هندي، پروانه برگ‌خوار، سوسك شاخك‌بلند، مگس ميوه انجير، مگس سركه و كته تار عنكبوتي مي‌باشد، كه مبارزه با آنها از طريق سموم مختلف امكان‌پذير است.

مهمترين بيماري‌هاي انجير نيز، شامل «شانكر يا خشكيدگي شاخه انجير»، «ترشيدگي ميوه انجير» و بيماري «موزائيك انجير» مي‌باشد.

چند نوع هرس داريم و هرس درخت انجير چگونه انجام مي‌شود؟

زماني كه شاخه‌ هاي آسيب‌ ديده و داراي بيماري بر روي درخت ديده مي‌شود، درخت نياز به هرس دارد. گاهي اوقات هرس درخت براي اين انجام مي‌شود كه درخت قوت بگيرد و رشد بهتري داشته باشد. با هرس درخت، تقريباً نيمي از اندازه آن را مي‌كاهيد. بهترين زمان هرس، در زمستان و هنگام خواب زمستاني درخت است. شاخه‌هايي كه روي شاخه‌هاي اصلي ميوه دهي رشد مي‌كنند و داراي زاويه كمتر از ?? درجه هستند نيز نياز به هرس دارند.

انواع هرس درخت انجير:

  • هرس بهره‌برداري
  • تشكيل درخت به شكل پابلند
  • هرس درخت انجير و تشكيل درخت به شكل بوته

https://alphanahal.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۱۵:۱۲ توسط:saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :